keskiviikko 30. kesäkuuta 2010

Inna Latiseva: Ryssänä Suomessa


- vieras väärästä maasta

Todella vastenmielinen kirja.

Alusta loppuun asti kirjoittajan ehtymätön omakehu ja kaikkien suomalaisten jatkuva moittiminen alkoi ällöttämään. Meitä on täällä moneen junaan, aivan kuten kaikissa muissakin maissa, mutta jos yleistäisin kokonaisen kansan tämän kirjoittajan perusteella, pitäisin kaikkia venäläisiä hyvin epämiellyttävinä ihmisinä. Siis jos.

Ei suomalaisiakaan Neuvostoliitossa Stalinin aikaan kovin avosylin vastaanotettu, työleirille tuomittiin vuosikymmeniksi tai teloitettiin samantien.

Tämä erinomainen nainen odotti varmaan koko Suomen kansan huutavan hurraata hänen saapuessaan Suomen kamaralle. Kokonaiset 16 vuotta hän kuitenkin viihtyi tässä kauheassa maassa. Koko aikana ei hän eikä lapsensakaan saanut yhtään ystävää. Kyllä me suomalaiset olemme kamalia ihmisiä.
Ainakin kirjoittajan mielestä.

'Ruotsalaisia emme ole, venäläisiksi emme tahdo tulla, olkaamme siis suomalaisia.'

14 kommenttia:

  1. Luen sitä vuodatusta parhaillaan, viimeisiä sivuja ja täytyypä sanoa, että on erikoinen kirja ja erikoinen kirjan kirjoittanut ihminen.
    Haluaisin muuten tietää, mikä liikeyritys antaa taloon juuri pestattavalle työntekijälle kultaisen rolexin synttärilahjaksi ja sen jälkeen välittömästi alkaa kohdella häntä siivottomasti.
    Uskomaton tarina - uskokoon ken voi, minä en voi.

    VastaaPoista
  2. Niin, ajatusmaailmamme eivät kohtaa, he eivät ymmärrä meitä, emmekä me ymmärrä heitä...
    Ehkä tässä kirjassa onkin kysymys kirjoittajan persoonallisuuden erityispiirteistä, ei tätä kirjaa voi muuten ymmärtää ollenkaan?

    VastaaPoista
  3. Hyvä kirja. Olen suomalainen mies ( ikävä kyllä, onneksi vain puoliksi ) ja olen täysin samaa mieltä kirjailijan kanssa. Suomalaiset ovat ( yleensä ottaen ) juuri niin mölöjä mitä kirjassa kerrottiinkin! Ikävää sanoa näin suomalaisena mutta se on fakta.

    Alkoi itkettämään ja ahdistamaan Innan puolesta kun luin kirjaa, ennen kun hän alkoi menestyä! Se olikin puolisolle kova paikka! Mutta ansaitusti hän menestyy edellen!!!!!!

    VastaaPoista
  4. Hyvä kirja minustakin. Se, että yleistetään kaikkien suomalaisten (tai edes suurimman osan) olevan venäläisvastaisia, on tietysti ikävää, mutta elämäni aikana olen kyllä huomannut, että on siinä pitkälti perääkin.

    Varsinkin Itä-Suomessa, jossa venäläisiä on nykyään paljon, monet suhtautuvat heihin törkeästi. Vanhat sotakaunat painavat - itsekin kasvoin ajatukseen "ryssistä" - mutta jokainen terveellä järjellä ajatteleva ihminen tajuaa, etteivät nämä nykyvenäläiset ole millään lailla syyllisiä siihen, mitä Suomen ja Venäjän välillä aikanaan tapahtui. Luojan kiitos olen vanhennuttuani tajunnut, että sen "äidinmaidossa imemäni" ryssähapatuksen ei tarvitse hallita minun ajatusmaailmaani.

    Ylempi kirjoittaja on mielestäni oikeassa, (monet) suomalaiset ovat juuri niin mölöjä mitä kirjassa kerrottiin. Hävettää sellaiset pekat ja muut kyräilijät. Olen erittäin onnellinen siitä, että itselläni on sen verran itsetuntoa, ettei tarvitse alkaa alentaa toista ihmistä noin.

    Ja kyllä, olen umpisuomalainen ja vielä kolmannen polven evakko. Paitsi että niin, sehän tekee minusta tietysti osittain ryssän - siis niiden mölöjen mielestä. :D

    VastaaPoista
  5. Erittäin mielenkiintoinen kirja!
    Kuvaa osuvasti (liian) monen suomalaisten suhtaumista venäläisiin. Onneksi kirjoittaja on huomannut, että meissä suomalaisissa on myös ystävällisempiä.
    Tunnistin Pekassa sairaan narsistiset piirteet. Toivottavasti heidän poikansa saa tarvittavaa apua ja toipuu isänsä aiheittamasta traumasta.

    Olen evakon Savossa syntynyt jälkeläinen. Olen viime vuosina huomannut suhtautumisen jopa joskus itseeni muuttuneen varautuneeksi karjaisen sukunimeni vuoksi.

    VastaaPoista
  6. Todella ajatuksia herättävä kirja. Ajoittain olin kirjoittajan puolella, mutta välillä suututti hänen oma negatiivinen asenteensa, jonka hän onneksi itsekin ymmärsi. Olen itse kasvanut "ryssävihan" keskellä ja joutunut osittain vasten tahtoanikin tekemisiin Venäläisten kanssa, joista itsekkin yllättyneenä pidin ja he olivatkin mukavia. Jouduin siis kyseenalaistamaan kaikki ennakkoajatukseni. Onneksi. Kaikki "ryssäviha" ei kuitenkaan ole tahallista. On olemassa niitäkin, jotka ovat vain ujoja ja eivät osaa ottaa kontaktia kansaan, joista Innankin mainitessa vain pieni osa osaa esimerkiksi englantia. Ja osataan sitä toisinkinpäin. En vieläkään ymmärrä kaikkea sitä naista alentavaa kommentointia, jota olen saanut osakseni Venäläisiltä miehiltä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirja herätti todella paljon tunteita, suuntaan ja toiseen. Jäi vaikutelma, että kirjoittaja käytti paljon kirjailijan vapautta ilmaisussaan, kirjassa oli niin paljon ristiriitaisuuksia.
      Ja vaikka joku kokeekin ns. ryssävihaa, niin en ymmärrä sitä, että se kohdistuu yksilöihin, ihmisiä ne ovat venäläisetkin, aivan kuten mekin ja joukkoon mahtuu jos jonkinlaista. Ryssävihan synty tuskin on yhden yksilön aikaan saamaa, vaan suurien tapahtumien, joihin tavallinen ihminen ei voi vaikuttaa.
      Venäjän kansa on niin suuri kansa, että sieltä löytyy monenlaisin menttaliteetein varustettuja ihmisiä, me suomalaiset taas olemme vähäisiä määrältämme ja siksi ehkä kaikki jollain tapaa samankaltaisia, pienin eroin, onneksi...

      Poista
  7. Minustakin kirja on täynnä Innan itsekehumista ja suomalaisten vihaamista, miks hän eilähtenyt pois suomesta takaisin Venäjäälle,jos tykkäsi elämästä siellä niin paljon, eihän kukaan pakäittanut häntä asua Suomessa 16 vuotta.eN OLE MIKÄÄNvenäläisten vihaaja,mutta olen opiskellut sielläja tiedän että venäläiset eivät ole mikään mukava kansa.Ovat ne venäläiset aika ylimielisiä,ajattelevat liikoja itsestään!Minä olen suomalainen ja olen ylpeä siitä etten ole venäläinen!

    VastaaPoista
  8. Tuli vahingossa virhe kirjoituksesta , tarkoitin eihän kukaan ole pakoittanut häntä asumaan 16 vuotta suomessa

    VastaaPoista
  9. Että kehtaakin toi Inna haukkoa suomen arkkitektuuria , olen kaynyt Pietarissa,eikä siellä mitään muuta kaunista ollut kun palatsit,tavallisten ihmisten talot olivat rumia,kun painajaisunissa ja kadut ovat likaisia ja kerjäläisiä oli tosi paljon ja kodittomia koiria joka paikassa ja tosi epäystävällistä palvelua kaupoissa!Ja se kirjoittaa vielä ettei ihmiset soumessa hymyilee, venäläiset eivät hymyile lähes koskaan,nöyryttävät vain toiseensa ja lapsia.Lapsilla ei ole mitään oikeuksia Venäjällä,lapset siellä on kuin roskaaväkeä.

    VastaaPoista
  10. Juu, minäkin huomasin että Suomessa hymyiletään paljon enemmän,kun Venäjällä.

    VastaaPoista
  11. Hyvä kirja.Tosi asia on, että Suomessa on paikoitellen aika mulkkua porukkaa.Ite oon ihan 100% finski ja olen ylpeä siitä, et ainakin mun tumtemani venäläiset pitää mua hyvänä tyyppinä, kuten minä myös heitä.
    Pekka oli perseestä, ihan isolla P:llä)

    VastaaPoista
  12. En ole tullut hyvin toimeen venäläisten kanssa kun asuin Venäjällä, lähes kaikki pitivät minua tyhmäna suomalaisena maalaistyttönä ja nöyryttivät kamalasti,varsinkin koulussa opettajat,kyllä Suomessa on enemmän oikeuksia ihmisillä ja lapsilla!Minä olen suomalainen ja en palaa Venäjälle koskaan!

    VastaaPoista
  13. Tämä kirja itse asiassa järkytti minua.Niin ristiritainen ja itse rakas muija.. SAA MITÄ TILAA... Olen myos kotoisin Pietarista siis Venäjältä. Muutin vuonna 1990 ja olen edellen tällä ja pysyn.En muuttanut miehen perään, olen inkerilainen.Vaikka monet luule, jos on Venäjältä niin on varmasti venäläinen.. ihan sama.. mulle. Muutin yksin 10 kk vauvan kanssa..ja aloitin eläämäni nollasta. Rakastan Suomea'' suomalaisia. Olen saanut paljon ystäviä, ihania ystävia. Ja viellä minun lapsien isä on arabi.. ja myos tämäkin asia ei ikinä tuonnut mitän ongelmia elämäni.Mielestäni kaikki elämässä on niin... miten itse suhtautu asioihin. "Ja niinkuin te tahdotte ihmisten teile tekevän,niin tehkää tekin heile" Luuk 6-31. Kyllä tämä toimi!!!

    VastaaPoista